طلاپیشه

آموزش طلا و جواهرسازی طلاپیشه

آموزش طلا و جواهرسازی حرفه‌ای و گام به گام - مجازی - رایگان- حضوری

آموزش طلا و جواهرسازی طلاپیشه

آموزش طلافروشی و جذب مشتری

آموزش طلافروشی و جذب مشتری

آموزش طلافروشی و جذب مشتری: راهنمای جامع، صفر تا ۱۰۰ آنچه از طلافروشی و تکنیک های فروش طلا و جواهرات و جذب مشتری باید بدانید.

آموزش جامع طلافروشی و جذب مشتری

طلافروشی-و-جذب-مشتری

مقدمه

طلافروشی یکی از حرفه‌های با ارزش و پردرآمد است که با توجه به ارزش طلا در جوامع مختلف، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از سری مطالب آموزش طلاسازی طلاپیشه، ما به آموزش جامع طلافروشی  و تکنیک های جذب مشتری خواهیم پرداخت.

فنون طلافروشی

برای کار در شغل فروشندگی طلا و جواهر نیاز به فراگیری مهارت‌های مختلفی است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با طلا و فلزات گرانبها

برای موفقیت در شغل طلافروشی، لازم است ویژگی‌های مختلف طلا را شناخته و از مهارت کافی در تشخیص و سنجش عیار طلا، نقره و آلیاژهای طلا، پلاتین و نقره برخوردار بود.

فنون فروش

فروشنده طلا و جواهر بایستی از رفتار مناسب برخوردار و بوده و با توجه به اینکه بیشتر مشتری های او خانم هستند رفتار مودبانه را سرلوحه کارهای خود قرار داده و همچنین قادر به تشخیص نیازهای خریدار و جلب رضایت او باشد.

آشنایی با قوانین و مقررات

برای فعالیت در حوزه طلافروشی، فروشنده بایستی با قوانین و مقررات مربوطه آشنایی کافی را داشته باشد.

تعمیرات و بازسازی

برای تکمیل چرخه خدمات و جذب حداکثری مشتری در این صنف فروشنده طلا و جواهر بایستی از مهارت کافی در زمینه تعمیر طلا و جواهر برخوردار باشد.

نحوه توزین فلزات و سنگهای قیمتی

یکی از مهارت‌های پایه فروش زیورآلات تسلط کامل بر نحوه توزین دقیق فلزات گران بها و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نگین است.

محک زدن فلزات قیمتی

برای تشخیص اصالت فلزات قیمتی، سنجش عیار آنها، طلافروش باید مهارت لازم در محک زدن را داشته باشد.

نحوه انجام محاسبات کلی فروش طلا

تبدیل عیار و محاسبات صحیح قیمت طلا یکی دیگر از مهارت های پایه فروشندگی طلا و جواهرات است که فروشنده بایستی بر آن تسلط کاملی داشته باشد.

رفتار مناسب با مشتری

در ادامه نکات ضروری رفتار مناسب با مشتری را بیان خواهیم کرد.

ارتباط چشمی و بدنی

برقراری ارتباط چشمی مناسب با مشتریان و حفظ فاصله مناسب از آن‌ها از اصول مهم برخورد با مشتری است.

رفتار آرام

حالت آرام و خونسرد در برخورد با مشتریان می‌تواند به آرامش آن‌ها کمک کند. از حرکات ناگهانی باید اجتناب شود.

رعایت بهداشت و نظافت

رعایت بهداشت و نظافت در فروشگاه و همچنین تهویه مناسب می‌تواند باعث راحتی مشتریان در طلافروشی و در نتیجه جذب آنها شود.

تشخیص نیازهای خریدار

برای تشخیص نیاز خریدار، فروشنده بایستی به نکات زیر توجه داشته باشد.

شنیدن نظرات مشتری

به نظرات مشتریان گوش دادن و از بازخوردهای آن‌ها برای بهبود کار بهره بردن می‌تواند به شناسایی نیازهای آن‌ها کمک کند.

تنوع در نمایش محصولات

ارائه مجموعه‌ای متنوع و جذاب از جواهرات با توجه به نیازهای بازار می‌تواند به شناسایی نیازهای مشتری کمک کند.

دانش فنی

فروشنده باید درباره‌ی انواع مختلف عیار، آلیاژ طلا و سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی آگاهی لازم را داشته باشد.

تکنیک های فروش طلا و جذب مشتری

تاثیر عمیق روی مشتری

برای گذاشتن تاثیر عمیق روی مشتری، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

۱. برخورد صحیح در ابتدای رابطه با مشتری: اگر مشتری احساس کند که شما اهمیت و احترامی برایش قائل هستید، احتمالاً به شما اعتماد کرده و رابطه مثبتی را با شما برقرار کند.

۲. تأثیر بر تصویر نشان تجاری: اولین برخورد با مشتریان نقش مهمی در شکل‌دهی به تصویر و شهرت نشان تجاری شما دارد.

۳. فرصت نشان دادن تمایز: اولین برخورد با مشتری فرصتی است تا شما از دیگر رقبا و کسب و کارهای مشابه خود تمایز یابید.

۴. پیشگیری از مشکلات آتی: یک برخورد نامناسب در ابتدای رابطه می‌تواند باعث بروز مشکلات و ایرادات در آینده شود.

۵. ایجاد اعتماد: برخورد اولیه صحیح با مشتری، اعتماد را به شما و کسب و کارتان ایجاد می‌کند.

۶. افزایش فروش و درآمد: یک برخورد خوب با مشتریان در ابتدای رابطه، یکی از تکنیک‌های فروش است و می‌تواند به افزایش فروش و درآمد کمک کند.

۷. ارتقای رضایت مشتریان: اولین برخورد با مشتریان در ارتقای رضایت آنها نقش مهمی دارد.

۸. گوش دادن فعال: گوش دادن به نیازها و انتظارات مشتریان یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط موثر با آن‌ها است.

۹. ارائه راهنمایی و راهکار: وقتی که مشتری احساس کند شما به مشکلات و نیازهای او توجه دارید و آماده راهنمایی و حل مشکلات او هستید، بهترین تصمیمات را درباره خرید و همکاری با شما خواهد گرفت.

۱۰. ارائه خدمات با کیفیت: ارائه خدمات با کیفیت و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان می‌تواند به افزایش رضایت و وفاداری آن‌ها کمک کند.

۱۱. رعایت احترام: رعایت احترام به مشتریان و توجه به نظرات و پیشنهادات آن‌ها می‌تواند به ایجاد رابطه مثبت و دوستانه با آن‌ها کمک کند.

رفتارشناسی مشتری در طلافروشی

روانشناسی فروش

روانشناسی فروش با رویکرد طلافروشی مبحثی است که در فروش آن بسیار مهم است و تاثیر به سزایی دارد. اریک توماس، نویسنده‌ی معروف آمریکایی در این راستا مدلی ارائه داده است که عملکرد افراد ناموفق را در سه بخش زیر دسته‌بندی نموده است:

احساس، تصمیم، عمل. او معتقد است که علت شکست افراد، ترتیب مراحل مذکور است.

طبق نظر اریک توماس عملکرد افراد موفق به ترتیب زیر است:

تصمیم، عمل، احساس.

تحریک مغز احساسی

بیش از ۹۰ درصد مردم بر اساس احساساتشان تصمیم می‌گیرند.

مغز احساسی چیست و چگونه تحریک می‌شود؟

همانطور که گفتیم، بیش از ۹۰ درصد افراد بر اساس احساسات تصمیم می‌گیرند.

یعنی در مرحله‌ی اول احساسشان درگیر می‌شود. در نتیجه اگر بتوانیم احساسات این افراد را تحریک کنیم، می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌هایشان تاثیر بگذاریم. مهم‌ترین راه نفوذ به احساس افراد، حواس ۵ گانه است. یعنی لامسه، شنوایی، بینایی، بویایی و چشایی.

تاثیر نرم افزارها در مدیریت طلافروشی

نرمه افزارهای مرتبط با طلافروشی مثل نرم افزار اعلام برخط قیمت طلا، نرم افزار حسابداری فروش، نرم افزار تبدیل اندازه و … کمک می کنند تا امور مربوط به مدیریت طلافروشی، خرید و فروش طلا و جواهرات، حسابداری، تبلیغات، ارتباط با مشتریان و … را ساده تر انجام دهید.

موفقیت در طلافروشی

دانش و تجربه

تجربه تاثیر زیادی در موفقیت یک طلافروش دارد بهتر است کسانی که قصد کار در این حرفه را دارند مدتی در یک طلافروشی به عنوان شاگرد کار کرده و عملا با چم و خم کار در بازار را فرابگیرند.

تحلیل بازار

قدرت تحلیل بازار و درک آینده نوسات قیمت نیاز به مهارت دارد، یک طلافروش برای درک زمان درست خرید و فروش طلا ضروری است از مهارت تحلیل بازار برخوردار باشد.

صبر و حوصله

برای رسیدن به موفقیت در هر شغلی زمان لازم است. فردی که به‌دنبال سود حاصله از فعالیت در طلافروشی است، باید به این موضوع آگاه بوده و برای رسیدن به سود، صبور باشد.

مهارت‌های فروش

شخص طلافروش باید در کار خود دقیق باشد. به‌دلیل قیمت بالای فلز طلا و همین‌طور نوسانات شدید بازار طلا، طلافروش باید بسیار دقیق بوده تا متحمل ضرر نگردد. همین‌طور شخص طلافروش باید در محاسبه عیارهای طلا و تبدیل عیار طلای ایران به عیار جهانی و وزن کردن طلا با دقت عمل نماید تا میزان خطا در اندازه‌گیری و محاسبه صفر شود.

تحلیل بازار در طلافروشی

پیش‌بینی قیمت طلا

پیش‌بینی قیمت طلا یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل بازار در طلافروشی است. این پیش‌بینی بر اساس عوامل مختلفی از جمله تقاضای بازار، نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور و جهان، وضعیت سیاسی و … انجام می‌شود.

شناخت بازار

شناخت بازار و تقاضای مشتریان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل بازار است. برای موفقیت در طلافروشی، باید با نیازها و تقاضای مشتریان آشنا باشید.

استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال

برای تحلیل بازار طلا، می‌توانید از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید. این ابزارها شامل الگوهای قیمت در نمودارهای طلا، ابزار تحلیل تکنیکال طلا کلاسیک (خطوط مقاومتی و حمایتی)، اندیکاتور‌ها، و پرایس اکشن می‌شوند.

تحلیل بازار رقبا

برای موفقیت در طلافروشی و جذب حداکثری مشتری، تحلیل بازار رقبا نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل بازار در طلافروشی است. برای موفقیت در طلافروشی، باید با بازار رقبا و استراتژی‌های آن‌ها آشنا باشید.

تکنیک‌های نفوذ بر مشتری

تکنیک-جذب-مشتری-روانشناسی-فروش

۱. پیش‌قدم شدن در سلام کردن: این امر نشان از احترام شما به مشتری می‌دهد و رابطه مثبتی را بین شما و مشتری برقرار می‌کند.

۲. مشاور مشتری خود باشید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید. شما باید نیازهای مشتری را بشناسید و با پرسیدن سؤالات مؤثر و صحیح و همچنین خوب گوش دادن به پاسخ آن‌ها، درصدد رفع نیازهای ایشان باشید.

۳. داشتن یکپارچگی شخصیت و هویت: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۴. قضاوت نکنید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۵. قصدتان کمک کردن باشد، حتی اگر سود مستقیمی دریافت نکنید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۶. توجه به ظاهر و بهداشت خود: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۷. در زمان روبرو شدن با مشتری چهره بشاش و متبسم داشته باشید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۸. ساده و روان صحبت کنید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۹. با توجه به سطح کلام مشتری صحبت کنید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

۱۰. از کلمات و اصطلاحات قلمبه سولمبه استفاده نکنید: این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتری را جلب کنید.

چگونگی قیمت‌گذاری با رویکرد ترغیب مشتری به خرید

۱. قیمت‌گذاری منصفانه: قیمت‌گذاری باید منصفانه باشد و با ارزش واقعی محصول مطابقت داشته باشد. اگر قیمت محصول با توقعات مشتری تفاوت داشت، باید بتوانید علت بالا بودن قیمت را توضیح دهید و مشتری را قانع کنید.

۲. ارائه اطلاعات کامل: باید به مشتری اطلاعات کامل در مورد محصول، ارزش آن و چگونگی تعیین قیمت را ارائه دهید. این کمک می‌کند تا مشتری از خرید خود اطمینان حاصل کند.

۳. استفاده از تکنیک‌های روانشناسی قیمت‌گذاری: می‌توانید از تکنیک‌های روانشناسی قیمت‌گذاری استفاده کنید. به عنوان مثال، قیمت‌گذاری بر اساس اعداد فرد یا استفاده از اعداد ۹۹ به جای ۱۰۰.

۴. تخفیفات و پیشنهادات ویژه: ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه می‌تواند در طلافروشی به جذب مشتری و ترغیب آنها به خرید شود. اما باید مراقب باشید که این تخفیفات و پیشنهادات به صورت منظم و با دقت ارائه شوند تا ارزش واقعی محصول کاهش نیابد.

۵. پاسخگویی به اعتراضات قیمت: وقتی مشتری می‌گوید «خیلی گران است» یا «نمی‌توانم این مبلغ را بپردازم»، باید بتوانید به طور مناسب به این اعتراضات پاسخ دهید. برای مثال، می‌توانید از مشتری بپرسید «در مقایسه با چه چیزی؟».

۶. ارائه خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش می‌تواند به افزایش رضایت مشتری و ترغیب آن‌ها به خرید مجدد کمک کند.

تکنیک‌های روانشناسی قیمت‌گذاری

۱. استفاده از اعداد گرد: اعداد گرد، مانند ۹۹ یا ۱۹۹، به نظر ارزان‌تر از اعداد غیرگرد، مانند ۹۸ یا ۱۹۸، می‌رسند.

۲. استفاده از قیمت‌های پایان‌دار در ۹ یا ۵: قیمت‌های پایان‌دار در ۹ یا ۵، مانند ۹۹ یا ۱۹۵، به نظر ارزان‌تر از قیمت‌های پایان‌دار در ۰ یا ۴، مانند ۹۸ یا ۱۹۴، می‌رسند⁴.

۳. کادربندی: بازاریاب‌ها باید پیشنهادات محصول را به گونه‌ای ارائه دهند، که ویژگی‌های مثبت محصول را برجسته کنند. به عنوان مثال، «یکی بخرید، یکی رایگان دریافت کنید» تاثیر بهتری از «۵۰ درصد تخفیف» دارد.

۴. خرید چند واحدی: ۲ تا به قیمت ۱۰ میلیون، کادربندی بهتری از هر کدام ۵ میلیون است.

۵. کادربندی احساسی: مثل «پرداخت قیمت اولیه ۲۰ میلیون تومان برای یک سرویس طلای جدید و مابقی آن در اقساط ماهانه».

۶. لنگراندازی: ما معمولاً هنگام تصمیم‌گیری بیش از حد به اطلاعات اولیه‌ای که دریافت کرده‌ایم، اتکا می‌کنیم. به عنوان مثال، وقتی که چیزهای مشابه به قیمت‌های یکسان فروخته می‌شوند، عموم مشتریان به جای آنکه تصمیم‌گیری کنند، وارد عمل شدن را به تعویق می‌اندازند.

تکنیک‌های فروش دوباره

۱. ارائه خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش می‌تواند به افزایش رضایت مشتری و ترغیب آن‌ها به خرید مجدد کمک کند.

۲. برقراری ارتباط بلندمدت با مشتری: باید با مشتریان خود ارتباط بلندمدت برقرار کنید و به آن‌ها احساس ارزش دهید.

۳. استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوا: با ارائه محتوای مرتبط و کیفیت بالا، می‌توانید مشتریان خود را به خرید مجدد ترغیب کنید.

۴. استفاده از تخفیفات و پیشنهادات ویژه: ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه می‌تواند مشتریان را به خرید ترغیب کند.

خلاصه

فراگیری آموزش طلافروشی و فنون جذب مشتری نیازمند تلاش و پشتکار است، اما با توجه به ارزش و اهمیت طلا در جوامع مختلف، این حرفه می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای شما فراهم کند.

امیدوارم این مقاله بتواند در راه اندازی حرفه طلافروشی شما مفید واقع شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما در وبلاگ “طلاپیشه” همراه باشید.

با تشکر از شما برای انتخاب وب‌سایت “طلاپیشه”.

توصیه برای مطالعه بیشتر:

درآمد طلاسازی

برای سفارش حفاظ درب ورودی طلافروشی، ویترین و دوربین مداربسته اینجا کلیک کنید.

الیاس
2024-08-29 06:53:15
مطالب رو مطالعه کردم عالی بودومفید

talapisheh
2024-08-29 07:08:34
لطف دارین
افشار
2024-06-02 13:39:43
تکنیک های فروش نکات برجسته و مفیدی دارد
زهرا ثابتی
2024-05-16 15:09:29
طلافروشی و تکنیک های فروش نکات به درد بخور زیادی داشت ممنون
اکبری
2024-05-09 09:12:25
نکات خوبی در خصوص نحوه قیمت گذاری و فروشندگی طلا و جواهر گفته شده سپاس
سمیه سنگیان
2024-05-07 05:48:55
نکات خوب و بدرد بخوری از طلافروشی و روانشناسی فروش گفته شده نکات جالبی که پول می گیرن و می گن مثل گرد کردن ارقام مرسی
آرمان
2024-02-23 10:00:33
تکنیک های قیمت گذاری در فروش خیلی مفید و جالب است سپاس
محمد مهدی
2024-02-23 09:25:39
آموزش جامع و مفیدی در خصوص 'طلافروشی' و 'تکنیک های جذب مشتری' ارائه شده از بابت انتشار این پست ارزشمند تشکر می کنم
Tina
2024-02-13 18:04:30
سلااام عالی

talapisheh
2024-02-13 18:59:18
سلام خواهش
افشاری
2024-02-12 19:17:46
تکنیک های فروش و قیمت گذاری، نکات نو و مفیدی بود تشکر
اکبری
2024-02-12 08:59:34
تکنیک های جذب مشتری در طلافروشی عالی بود و روانشناسی قیمت گذاری هم خوب بود سپاس
Azimi
2024-02-11 20:11:51
با خواندن این متن که خیلی خوب به این شغل پرداخته و توضیح داده شده مشتاق شدم وارد این حوزه تخصصی بشوم
عظیمی
2024-02-11 16:57:54
بسیار مفید بود آقای محمدی ممنون

talapisheh
2024-02-12 11:52:08
خواهش می کنم، تشکر از بذل توجه‌تون
Loading...