طراحی زیورآلات: از ایده تا تولید
طراحی زیورآلات: از ایده تا تولید، میخواهیم در این نوشتار از سری مقالات “آموزش طلاسازی طلاپیشه” به نقش و تاثیر طراحی و روشهای خلق ایده و طراحی جواهرات بپردازیم، با ما همراه شوید.
روشهای ایدهپردازی و طراحی زیورآلات: از خلاقیت تا تولید
طراحی طلا و جواهرات، یکی از شاخههای بسیار تخصصی و حیاتی در صنعت جواهرسازی است. تولیدکنندگان بزرگ و شرکتهای کوچک که در تولید جواهرات با ارزش تخصص دارند، همیشه در جستجوی طراحان خلاق هستند.
جواهرسازان باید همیشه از پیشرفتهای طراحی و سبکهای طراحی آگاه باشند و دائماً در پی ایدههای جدید و نوآورانه باشند تا در رقابت برای ساخت و عرضه محصولات جذاب عقب نمانند.
طرحهای طلا و جواهر، مانند لباس و مبلمان، تابع روندهای مد هستند و به طور دورهای تغییر میکنند.
هنر معاصر، مدهای جاری، شرایط اقتصادی و اجتماعی، همگی بر زیورآلات ساخته شده تاثیر میگذارند. این عوامل مشخص میکنند که چه نوع زیورآلات برای چه جنسیتی مناسب است.
تمام جواهرسازان، چه صنعتگران تجاری یا دستساز، باید ایدهای متمایز درباره طراحی زیورآلاتی که میسازند داشته باشند، زیرا “زیبایی زیورآلات در طراحی آن نهفته است“.
روشهای ایدهپردازی در طراحی زیورآلات
طراح جواهرات باید به امکانات و مواد مورد استفاده در ساخت جواهرات مسلط باشد.
هنگامی که طراح قطعه نهایی را در ذهن خود ترسیم میکند، باید اندازه، وزن کل فلز و ابعاد سنگهای قیمتی را در نظر بگیرد. همچنین باید فاصله بین تکتک قطعات را بررسی کند و در مورد روشهای اتصال آنها تصمیم بگیرد.
اگر چه تکنیکها و روشهای فرآیند جواهرسازی، محدودیتهای زیادی را در مورد ساخت حواهرات اعمال نمیکنند ولی قوانین خاصی در رابطه با اقتصاد و تنظیم طراحی فنی یک قطعه جواهر وجود دارد. هزینه فلز، سنگهای قیمتی و نیروی کار همیشه باید در نظر گرفته شود.
نکات فنی طراحی جواهرات
سعی کنید تا حد امکان از فلز کمتری استفاده کنید و همزمان سعی کنید تصویری بصری ایجاد کنید که تا حد امکان فلز را نشان دهد. طراحان معاصر تا حد زیادی تحت تاثیر نوسان قیمت طلا قرار گرفته اند!
در توسعه طرحهای جواهرات حاوی سنگهای قیمتی، توجه اولیه معمولا به تعداد و محل قرارگیری سنگها و جواهرات است. در بسیاری از موارد، کار با فلز به حداقل میرسد و طراح بر روی روشهایی تمرکز میکند که سنگهای قیمتی را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.
و در ساخت جواهرات، طراحی به روش دستساز یا ریختهگری محدود نمیشود. تکنولوژیهای جدید مانند ریختهگری تحت خلا، آرت کلی، الکتروفرمینگ و غیره بر طراحی جواهرات تاثیر میگذارند، زیرا این تکنیکها میتوانند استفاده آزادتر و ارزانتر از مواد را امکانپذیر کنند.
تاثیر طراحی در کبفبت محصول
یک جواهر ساخته شده با دست یا ماشین ممکن است خوب یا بد طراحی شده باشد و طراحی ضعیفی داشته باشد و در نتیجه محصول بیکیفیت تولید میشود ولی اگر یک جواهر طراحی خوبی داشته باشد و به نحو با کیفیتی نیز توسط ماشین ساخته شود میتواند تبدیل به یک اثر هنری شود و یا بالعکس هم قابل تصور است.
اگر چه هنرمندان خوب لزوما بهترین طراحان جواهرات نیستند، اما ضروری است که صنعتگران جواهرات به طور مداوم به “اصول هنری طراحی جواهرات” رجوع کنند.
اصطلاحات هنری مانند تقارن، تعادل، تناسب و ترکیب باید درک و مورد استفاده قرار گیرد.
پیشنهاد میشود که برای تعریف و اهمیت اصطلاحات هنری به یک کتاب هنر معاصر مراجعه شود. در حال حاضر واحدهای تولیدی برای رقابت در تولید و جذب مشتری از طرحهای جدید استفاده میکنند.
طراحی در واقع نبض تپنده یک واحد تولیدی میباشد و طراحانی که نسبت به شرایط بازاریابی در حوزه طلا و جواهر در فضای مجازی از ایدهها و طرحهای جدید استفاده میکنند. قسمت قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
واحدهای طراحی
واحدهای طراحی شامل چندین بخش هستند. در ابتدا، طراح ایده و نمونههای مد نظر را بر روی کاغذ طراحی میکند، که به این فرآیند اتودزنی میگویند. پس از این مرحله، طرحهایی که به صورت دستی طراحی شدهاند، در نرمافزارهایی مانند ماتریکس، زیبراش و غیره با استفاده از نرمافزار طراحی میشوند. در مرحله نهایی، طرح مورد نظر با استفاده از دستگاه پرینتر سهبعدی تولید میشود.
انتقال طرح به سازنده
ایدهپرداز میتواند به ۳ روش طرح را به طراح یا سازنده منتقل کند:
۱- طراحی با نرم افزار ماتریکس یا زیبراش و تولید قطعه مادر به وسیله پرینتر ۳ بعدی
۲- طراحی به روش دستی و تولید قطعه مادر به وسیله موم یا وکس
۳- مستقیم، در این روش جواهرساز ایده و طرح اولیه را از ایدهپرداز دریافت و مستقیما قطعه کار را تولید میکند.
روشهای ایدهپردازی و طراحی زیورآلات
انواع مختلف ایدهپردازی و طراحی زیورآلات به شرح زیر است:
۱- هندسی: طرحی که از ترکیب خطوط مستقیم، منحنی، نقطه، گنبد و غیره ساخته شده است. در این نوع طرحها، هیچ نشانهای از تصویر وجود ندارد.
۲- متداول: طرحی که بر اساس اشیای طبیعتگرایانه (مانند حیوانات، گیاهان و غیره) است. در این نوع طرحها، نمایش دقیق این اشیا به نفع ریتم خطی و سادگی کنار گذاشته شده است.
۳- مفهومی: طراحی انتزاعی و غیر فیگوری که نیاز به چیدمان خطوط، اشکال، رنگها و مواد به شکلهایی دارد که باید جذابیت فکری و زیبایی شناختی داشته باشند.
هر یک از این ترکیبها میتواند برای تشکیل یک الگو در کل اثر تکرار شود. الگوهای تکراری معمولاً در مصنوعاتی مانند دستبند، گردنبند و سنجاق سینه یافت میشوند.
جواهرسازی که دارای دانش اولیه از تلفیق هنری طرح و فلز با قدرت تفکر و ایده است، میتواند مسیر پیشرفت و رشد را بهتر از دیگران طی کند و به رونق تولید و فروش کمک کند.
از خلاقیت تا تولید: گامهای عملی طراحی زیورآلات
۱- طرح اصلی روی کاغذ با مداد انجام میشود
۲- طرح را روی کاغد ردیابی رسم کنید
۳- برای جلوه واقع گرایانه طلا و جواهرات، طرح روی کاغذ ردیابی بویسله ابزار مناسب مثل مداد رنگی یا ماژیک و غیره رنگ آمیزی شود.
۴- طرح های تجاری باید بر روی مقوای سیاه مات با رنگهای سفید و دیگر رنگها، رنگآمیزی شوند.
انتقال طرح ها
پس از طراحی یک جواهر، باید طرح را به فلز منتقل کرد، در زیر دو روش مهم انتقال توضیح داده شده است که مورد استفاده بیشتر سازندگان مصنوعات طلا و جواهر میباشد.
با توجه به درخواست شما، متن را با توجه به آیین نگارش و ساختار زبان فارسی ویرایش کردم:
روش اول: جواهرسازان دستساز، قطعه را بر اساس طرح کشیده شده روی کاغذ، با دست میسازند. این روش، زمان و وزن بیشتری نیاز دارد و کیفیت آن نسبت به روش تولید مکانیزه، پایینتر است.
روش دوم: امروزه، به دلیل پیشرفت تکنولوژی، از روش ریختهگری برای ساخت قطعه استفاده میشود. در این روش، قطعه ابتدا با استفاده از نرمافزار طراحی میشود، سپس با پرینتر سهبعدی چاپ و ریختهگری میشود.
توصیه برای مطالعه بیشتر: